Głos Nauczycielski
1689 dzień roku szkolnego Środa, 2014-04-16 • Bernarda, Biruty
login:
hasło:
» Zapomniałeś hasła?

Strona główna » Archiwum numerów » JAK PROMOWAĆ SZKOŁĘ?
Archiwum numerów
Wyszukaj archiwa numerów GN:


Nr 3 / 21 stycznia 2009
JAK PROMOWAĆ SZKOŁĘ?

 

Ale właściwie - po co? Takie pytanie nasuwa się zapewne niejednemu czytelnikowi. Szkoła, wydawałoby się, nie musi o nikogo i o nic zabiegać; uczeń zobowiązany jest chodzić do szkoły, subwencja oświatowa gwarantuje środki na jej utrzymanie. Jednak mimo to trzeba chcieć i umieć szkołę promować, przede wszystkim - dla stworzenia w otoczeniu wizerunku szkoły przyjaznej dla rodziców i uczniów oraz dla środowiska społecznego. Rodzice na pewno chętniej poślą swoje dziecko do szkoły, która znana jest z wysokiego poziomu pracy dydaktycznej oraz opiekuńczo-wychowawczej, której dyrektor znany jest jako osoba przystępna, zawsze życzliwie traktująca rodziców. Jeśli jeszcze szkoła ma wizerunek placówki otwartej, w której wiele się dzieje, można rozwijać swoje zainteresowania - popyt wśród młodzieży będzie przekraczać możliwe limity przyjęć! A i burmistrz bardziej będzie liczyć się ze szkołą o wysokim prestiżu w okolicy niż z tą, która ma niedobrą opinię. Łatwiej też przekonać sponsora, jeśli prośba o pomoc płynie ze szkoły powszechnie znanej i szanowanej. Sporo jest placówek edukacyjnych, w których dzieje się wiele dobrego, które osiągają wysokie efekty w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Ale tylko niektóre z nich potrafią przekonać do siebie środowisko. Bo nie wystarczy robić coś dobrze - trzeba jeszcze zaistnieć w świadomości społecznej, stworzyć wizerunek szkoły niezwyczajnej. Jak to zrobić, jak się tego nauczyć? Nie ulega przecież wątpliwości, że skuteczna jest tylko promocja profesjonalna. Zainteresowanym tą problematyką dyrektorom placówek edukacyjnych oraz samorządowcom można polecić najnowszą publikację Lechosława Gawreckiego pt. "Promocja placówki edukacyjnej". Autor nie jest postacią anonimową - znany jest powszechnie jako założyciel i dyrektor Studium Doskonalenia Menedżerów Oświaty w Kaliszu i Gnieźnie - placówki bardzo zasłużonej w kształceniu kierowniczej kadry oświaty - w ciągu 15 lat ponad 10 tys. absolwentów z całego kraju, wielu z nich zasiadało (lub zasiada) w parlamencie, kierowało kuratoriami oświaty oraz samorządami. Wśród absolwentów są też dyrektorzy szkół polskich za granicą. Lechosław Gawrecki, jako jeden z nielicznych specjalistów, profesjonalnie zajmuje się problemami marketingu w oświacie. Wyróżnia się umiejętnościąłączenia rozważań teoretycznych z odniesieniami do praktyki. Świadczą o tym zarówno poprzednie publikacje autora, jak i ostatnia. W pierwszym rozdziale uzasadniono istnienie wolnego rynku w polskiej oświacie, wskazując na pozytywne strony tego zjawiska, ale także na związane z nim niebezpieczeństwa. W dalszej części autor wyjaśnia, na czym polega marketing w oświacie. Omawia istotę marketingu placówki edukacyjnej, jak i marketingu poszczególnych usług edukacyjnych. Zwraca przy tym szczególną uwagę na ogromne możliwości marketingu pozytywnego, polegającego na integracji szkoły ze środowiskiem oraz jej absolwentami. Usługom w edukacji L. Gawrecki poświęca cały trzeci rozdział. Nawiązuje przy tym do pedagogiki humanistycznej, podkreślając jednoznacznie, że celem wszelkich usług edukacyjnych jest wspieranie rozwoju dziecka. Jednocześnie precyzyjnie określa, na czym polega istota usługi edukacyjnej. Kolejne rozdziały (IV-VI) poświęcone są różnym aspektom promocji placówki edukacyjnej, traktując promocję jako składnik koncepcji marketingowej - mix usług edukacyjnych. Autor proponuje następujące formy promowania placówki edukacyjnej: public relations, reklama, "sprzedaż osobista", promocja sprzedaży oraz marketing bezpośredni. Każda z nich jest szczegółowo omówiona w odniesieniu do praktyki szkolnej. Szczególną uwagę autor zwraca na konieczność tworzenia wizerunku dyrektora szkoły, który może zachęcać lub odwrotnie, zniechęcać do placówki. Jak w praktyce stosować różne środki promocji? Jak promować szkołę za pomocą środków elektronicznych, drukowanych, wizualnych, audialnych oraz poprzez zorganizowane kontakty bezpośrednie? Odpowiedzi, i to bardzo przydatne, znaleźć można w rozdziale szóstym - sporo tu przykładów i wskazówek praktycznych, a także ostrzeżeń przed niebezpieczeństwami związanymi z różnymi działaniami promocyjnymi. Dyrektorów placówek edukacyjnych zapewne szczególnie zainteresuje rozdział siódmy, w którym autor analizuje istotę menedżerskiego zarządzania w oświacie. To bardzo konkretne i przydatne każdemu dyrektorowi wskazówki, odwołujące się do codziennej praktyki. Ilustracją przeprowadzonych w książce rozważań dotyczących promocji szkoły są przykłady działań promocyjnych w wybranych placówkach. Monografia, choć podejmuje problemy zawierające szerokie konteksty z zakresu ekonomii i teorii zarządzania, jest bardzo mocno osadzona w pedagogice poprzez nawiązania do problemów współczesnej edukacji. Jest to opracowanie napisane przystępnym językiem, zwarte, logiczne, skoncentrowane na wszechstronnej analizie problemów i uwarunkowań promocji szkoły. Rozważania teoretyczne są silnie podbudowane odwołaniami do praktyki szkolnej, dobrze autorowi znanej. Książka Lechosława Gawreckiego "Promocja placówki edukacyjnej", to opracowanie, które powinien znać (i stosować w praktyce) każdy dyrektor, a także każdy, kto jest zainteresowany, jakże ważnymi dziś, problemami marketingu w oświacie.

 

Prof. dr hab. inż. Henryk Bednarczyk

 

Wydawnictwo eMPi2 Mariana Pietraszewskiego s.c. ul. św. Wojciech 28, 61-749 Poznań tel. (061) 851-76-61, fax (061) 853-06-76 www.empi2.pl, e-mail: sprzedaz@empi2.pl


Komentarze:
Komentarze użytkowników są ich prywatnymi opiniami. Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za ich treść


Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy.


Prenumerata
Nr 22/2 czerwca
W następnym numerze:7 proc. coraz bliżej, czyli związki negocjują podwyżki *Internet zamiast edukacji seksualnej - przybywa nieletnich matek, bo nie ma edukacji seksualnej *Pogoda dla szczęciarzy, czyli ile dzieci skorzysta z dopłat do letniego wypoczynku? * Bardzo ważne wybory - przekonuje w rozmowie z Głosem politolog, dr Rafał Chwedoruk * Już nie szkoła, jeszcze nie komisariat - jakie obowiązki nakłada na nauczycieli nowa ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie?



© Copyright 2014 by Głos Nauczycielski